En ny studie avslører at truende antipiratkopieringsmeldinger faktisk kan føre til at folk piratkopierer mer digitalt innhold i noen tilfeller. Menn og kvinner reagerer imidlertid ulikt på meldingene.
Studien, utført av forskere ved University of Portsmouth i Storbritannia, fant at menn økte sin piratkopieringsaktivitet etter å ha sett meldinger som truet med rettslige skritt og andre negative konsekvenser. Kvinner derimot, reagerte på antipiratkopieringsmeldingene på den tiltenkte måten.
– Vi vet allerede at det er store kjønnsforskjeller innen piratkopiering, ettersom menn piratkopierer mer enn kvinner. De anser det ofte som mer akseptabelt og mindre risikabelt, sier Kate Whitman, adferdsøkonom ved University of Portsmouth.
– I denne studien ønsket vi å se om antipiratkopieringsmeldinger påvirker menn og kvinner forskjellig.
Forskerne brukte tre forskjellige typer meldinger på 962 voksne deltakere: to truende kampanjer som understreket de juridiske og sikkerhetsmessige konsekvensene av piratkopiering, og én melding med en mer pedagogisk og positiv tone.
Den informative meldingen hadde ingen merkbar effekt på piratkopieringsnivået, mens de aggressive og truende meldingene ga en tydelig kjønnsforskjell i reaksjonene. Den mest truende meldingen førte til en økning i piratkopieringsvilje på 18 prosent hos menn, mens den reduserte sannsynligheten med 52 prosent hos kvinner.
– Forskningen viser at antipiratkopieringsmeldinger utilsiktet kan øke piratkopiering, et fenomen kjent som psykologisk reaktans, sier Whitman.
– Evolusjonspsykologisk sett reagerer menn sterkere på trusler mot friheten sin, og gjør derfor det motsatte.
Studien er ikke den første som antyder at antipiratkopieringsmeldinger kan føre til mer piratkopiering. Resultatene viste også at de som allerede var mest positive til personvern, hadde størst økning i piratkopieringsvilje etter å ha sett meldingene.
I studien ble piratkopiering definert som nedlasting av digitalt innhold på uautoriserte måter. Dette anslås å koste film-, TV- og musikkbransjen titalls milliarder dollar årlig.
For å redusere piratkopiering, mener forskerne at mediebedrifter må tenke nytt rundt hvordan de påvirker folks holdninger. Truende meldinger kan virke dramatiske, men er kanskje ikke den mest effektive metoden.
– Studien viser at menn og kvinner prosesserer truende meldinger ulikt, sier Whitman.
– Det er tydelig behov for en skreddersydd tilnærming til antipiratkopieringsmeldinger. Kan man ikke målrette meldingene mot spesifikke kjønn, bør de kanskje unngås helt for å hindre økt piratkopiering.
Forskningen er publisert i tidsskriftet Journal of Business Ethics.